4 – Johan Ronnestam, Innovation med hjälp av tidsresor

Johan Ronnestam

Johan Ronnestam är en man med många hattar på sitt huvud. Några av dem är serientreprenör, kreatör, strateg och visionär. Johan har sen flera år tillbaka jobbat med att hjälpa företag som bla ICA, Svenska Spel och Danone i deras innovationsarbete med hjälp av sin process som han kallar för ”The Ronnestam Prototyping Process”.  Det är en innovationsprocess som genom att involvera anställda i att gemensamt skapa en framtidsversion skapar en delaktighet och minskar motviljan till förändring. En framtidsvision är ju trots allt bara fantasi vilket gör det lättare att för folk att acceptera nya idéer och nej-sägare blir helt plötsligt ja-sägare. Den riktiga magin inträffar sen när man återvänder till ”verkligheten” för att konkretisera vilka steg man behöver ta i morgon för att nå fram till visionen.

3 – Kaj Mickos, Hur man faktiskt kan producera innovation

Kaj Mickos

Hör Kaj Mickos, professor i innovationsteknik och känd från bl.a TV,  om hur man faktiskt kan producera innovation. Kaj som från början trodde att han skulle bli silversmed och som av en händelse råkade bli uppfinnare lär oss om sin unika metod med innovationsrace där företag på så kort tid som 72 timmar går från idé till försäljning. Detta kräver både resurser och planering men Kajs underliggande insikt är att begränsning i tid är ett fantastiskt effektivt sätt att stimulera till produktion av innovation.

2 – Annika Steiber, Så innoverar Google

Annika Steiber

I detta avsnitt berättar Annika Steiber om hur Google innoverar. Annika är civilingenjör i industriell ekonomi och PhD specialiserad på Corporate Innovation. Annika fick den unika möjligheten att bedriva sin forskning om innovation inifrån Google under ett år vilket resulterade i boken och Vinnova rapporten ”Googlemodellen” som går att ladda ned gratis här. Annika delar med sig av sina värdefulla erfarenheter på Google och ger konkreta tips på hur bolag kan bli bättre på att jobba med kontinuerlig innovation.

1 – Erik Ronne, Global Innovation Manager på AkzoNobel berättar om Open Innovation och lär oss hur man bäst jobbar med det

Ronne16-9

Open Innovation är ett effektivt sätt för företag att jobba med innovation. Erik Ronne, global innovation manager på AkzoNobel är en av Sveriges mest erfarna på Open Innovation och han berättar för oss vad det är och hur man bäst jobbar med det. (Inspelat i november 2014; sedan 1:a mars 2015 är Erik Head of Open Innovation på SP Sveriges Tekniska Institut.)

Varför används inte OI mer 1(6)?

Såväl akademisk forskning som erfarenheterna från många av världens 500 största företag talar sitt entydiga språk: med Open Innovation kan företaget båda sänka sina kostnader och gå från idé till marknad snabbare än i traditionell produktutveckling in-house. Dessutom är produkter framtagna via Open Innovation ofta mer disruptiva än produkter framtagna in-house. Trots det tvekar många företag inför Open Innovation. Den här artikelserien tar upp de fem vanligaste skälen till att många företag ännu inte börjat arbeta med Open Innovation på allvar. Artikelserien ger också förslag på hur man inom företaget kan hantera de problem som finns.

Tillit

Tillit är oljan i maskineriet för all typ av samarbete och i open innovation är tilliten och förtroendet kanske ännu viktigare än i andra typer av samarbeten. Open innovation handlar mycket om att ge och ta, och för att en partner verkligen ska göra nytta i ett samarbete krävs att partnern känner till detaljerna, har en förståelse för alla problem i projektet och fullt ut kan se problemen på samma sätt som du.